Mijn tracéverkenning van de OV-Ring begint aan de oostzijde in De Uithof, of Utrecht Science Park zoals het tegenwoordig heet. Toen ik in 1985 bij het GVU kwam reed lijn 12 daar al met standaardbussen in een frequentie van 2x per uur, gaandeweg uitgebreid naar 24x per uur met dubbelgelede bussen. Als vanaf 16 december de tram gaat rijden kan de busverbinding worden opgeheven. Lijn 12 blijft bestaan, maar gaat verder als verbinding tussen Maarssen en Utrecht, helaas net als toen maar 2x per uur, ’s avonds en op zondag zelfs maar 1x per uur.

Hopelijk is de lage frequentie van lijn 12 straks niet het begin van het einde van de busverbinding Maarssen – Utrecht, die getuige deze foto voor het eerst werd ingesteld in 1907.
Tussen P+R Science Park en de Padualaan ligt de tram-/busbaan, die ook op de kaarten terug te vinden is. Het traject maakt o.a. onderdeel uit van de nieuwe HOV-ring. Je zou zeggen, dat die baan klaar is en er niets meer aan hoeft te gebeuren, maar ……
Hoogwaardig openbaar vervoer kan volgens de legenda van de kaart van 2030 een bus- of tramverbinding zijn of eventueel een metro. Voor een metroverbinding is het tracé P+R – Padualaan in deze vorm niet geschikt. Dat zou ongelijkvloers gemaakt moeten worden. Bedenk wel dat er geen bussen en alleen aangepaste trams mee kunnen rijden over een metrobaan.
Het is de vraag of het tracé in de toekomst hoogwaardig (genoeg) is voor een HOV-bus- of tramverbinding. Er rijden straks ondanks het wegvallen van lijn 12 veel bussen en daar komen steeds meer trams bij. Op den duur moeten dat er mogelijk 20 per uur per richting worden met een lengte van zo’n 75m. In het tracé zitten veel al of niet geregelde kruisingen. Krijgen bus en tram voldoende prioriteit voor een goede doorstroming?