VVD twittert: asfaltkampioen!Het is bijzonder hoeveel ingezonden artikelen en krantenberichten uitgebreid melden dat er brede steun is voor het verlagen van de maximum snelheid op snelwegen, als een van de snelste en meest directe bijdragen aan het verminderen van de stikstofuitstoot. 

Niet alleen de landelijke pers, maar ook tal van regionale bladen brengen soortgelijke berichten (bijv. RouletteFM). Soms wordt ook aangegeven dat bewoners van wijken of dorpen heel gelukkig zijn met deze mogelijkheid. Dat speelt niet alleen bij de gemeente Ronde Venen, die onlangs nog boos protesteerde bij het kabinet om de maximumsnelheid op de A2 ook overdag te verhogen van 100 naar 130 km/u. Soortgelijke berichten komen uit dorpen en stadjes in verschillende provincies.

Tal van belangenorganisaties reageren ook. In de bouwwereld wordt gesproken over het belang van een lagere maximum snelheid. In het kleine Nederland maken we maar weinig lange reizen, dus ook de verlenging van de reisduur stelt niet zo veel voor. Als dat een van de offers moet worden voor het weer op gang brengen van de 18.000 bouwprojecten die stil kwamen te liggen, dan is dat volgens die sector te overzien. De landbouw ondersteunt dat gretig! 

Diverse burgergroeperingen melden zich ook. In Utrecht kennen we naast De Kracht van Utrecht de groep "100 is genoeg", die hiervoor stickers uitdeelt, en onlangs kwam "Denktank A27" uit Blaricum in het nieuws, die ook al lange tijd een lobby voert voor verlaging van de maximum snelheid ter plaatse. Voor deze denktank staan de gezondheidsaspecten van minder auto-uitstoot voorop.

Burgers hebben klaarblijkelijk genoeg van het geklooi met klimaat, natuur en gezondheid. Maurice de Hond meldde onlangs dat maar liefst 67% van de Nederlanders van mening is dat er maatregelen tegen stikstof genomen moeten worden! En 57% wil een lagere maximumsnelheid. Waarbij Maurice nog zegt dat dit bij de snelweggebruikers 10% lager ligt. Jammer is dat hij niet meldt of onderzocht hoeveel hoger dit ligt bij mensen die naast de snelweg wonen!

En natuurlijk is het bijzonder dat er op een vrijdagmiddag zomaar 42.000 klimaatdemonstranten met de klimaatstakende scholieren meelopen in Den Haag.

Een duidelijk signaal.

In lijn met deze geluiden is ook de inbreng van GroenLinks, SP en D66 in de Utrechtse Raad van 26 september jl. waarin ze voorstellen de maximum snelheid op de Utrechtse Ring te verlagen naar 80 km/u (DUIC 27-09)

Op de golf van het stikstofnieuws gaat de landelijke pers door met berichten als "Kabinet laat uitzoeken wat de norm voor fijnstof zou moeten zijn" (NOS 12-09) en "Randstad bij vuilste gebieden in Europa" (RTL Nieuws 06-09; met een eigen landelijke kaart voor vieze lucht en herrie). Natuurlijk is er ook nog De Telegraaf, die op 13 september meldde: "Nieuwe rekenmethode stikstof: projecten kunnen weer starten".

De stikstofdiscussie lijkt de loper uit te leggen voor verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen in het hele land. Nu hopen dat het kabinet de politieke moed toont om dit uit te voeren. Anders moeten we de druk nog verder opvoeren!

Kom het raamaffiche van de Kracht van Utrecht halen !