
Wat ons opvalt in het overdrachtsdocument van de provincie Utrecht aan de nieuwe coalitie
De provincie heeft een uitgebreid overdrachtsdocument gemaakt voor de aankomende provincie bestuurders. Voor ons een goed moment op het provinciaal beleid op het gebied van mobiliteit te ijken. Wat valt ons op?
Wij zien belangrijke en goede beleidsuitgangspunten in het mobiliteitsbeleid. Deze uitgangspunten zijn essentieel voor het regioalternatief voor het verbreden van de A27 bij Amelisweerd. En we zien constatering dat mobiliteit voor 40% van de CO2 uitstoot in de provincie Utrecht verantwoordelijk is.
Er wordt echter niet duidelijk gemaakt hoe ambitieus aanvullend mobiliteitsbeleid moet zijn om de doelen voor 2030 en 2040 te bereiken. De genoemde kerntaken duurzame bereikbaarheid , klimaatmitigatie en verstedelijking en de woonopgave liggen wat betreft de Kracht van Utrecht daarbij in elkaars verlengde. Er mag meer aandacht voor koppelkansen tussen de ruimtelijke ordening en mobiliteit.
Door nabijheid van wonen, werken en voorzieningen als uitgangspunt te nemen in een coalitieakkoord zou een nieuw college van GS echt werk kunnen maken van de mobiltiteitsopgave en het regioalternatief voor het verbreden van de A27 met eigen klimaatmitigatiebeleid kunnen stutten.
We hopen dat het nieuwe college tot zulk consistent beleid kan komen.
Visie/zienswijze op brief 21 april over Voortgang Regio-alternatief A 27 Amelisweerd
Op 21 april 2023 heeft de gemeente Utrecht een Raadsbrief Voortgang alternatief Ring Utrecht naar de gemeenteraad gestuurd.
De gemeente geeft de voortgang op ieder van de drie pijlers waaruit het alternatief wordt opgebouwd. De Kracht van Utrecht leest onder andere over het Verminderen van de groeiende vraag naar automobiliteit;
Wij zouden graag meer ambities, meer consistentie in beleid en meer samenwerking zien, met name in deze pijler In onze de beleidsanalyse is hier meer mogelijk, mits de samenwerking met diverse actoren wordt gevonden, in de regio en landelijk.
De kracht van Utrecht heeft een zienswijze opgesteld, waarin we raadsleden (van de gemeente Utrecht en van de andere regio gemeenten) hun wethouder mobiliteit tips kunnen geven in de uitwerking van het alternatief .
Versterk het regio alternatief voor mobiliteit
Graag willen wij helpen de regio te binden aan het regioalternatief, met inwoners, instellingen, bedrijven en regiogemeenten om het alternatief onontkoombaar te maken voor Den Haag. En om onze zwoegende bestuurders extra energie te geven.
Wet op het Mobiliteitsfonds (“WMF”): een kans op beter Utrechts beleid
In de regio Utrecht staan we op een kruispunt. De kwestie Amelisweerd vormt een toetssteen voor de toekomst. In het Regionale Utrechtse Alternatief wordt uitgewerkt hoe we minder afhankelijk kunnen worden van automobiliteit en voorrang kunnen geven aan duurzame gezonde mobiliteit met trein, bus, fiets en deelauto/scooter. De nieuwe WMF nodigt hiertoe uit. Maar dan is het wel handig als de kennis van de regionale overheid hier ook gebruikt wordt.
Read morePlan van Aanpak alternatief voor Tracébesluit Ring Utrecht gepresenteerd.
De provincie en de gemeente Utrecht hebben het Plan van Aanpak voor het alternatief voor Tracébesluit Ring Utrecht (A27 bij Amelisweerd) gepresenteerd.
De Kracht van Utrecht is blij dat er tastbare vooruitgang is in dit dossier. In de aanpak wordt zowel naar alternatieven in de techniek van de weg gekeken, als naar beinvloeding van de vraag.
Dit maakt het mogelijk om in deze ontwerpen ook integraal te kijken naar de doelstelling van 49 % minder CO2 uitstoot door mobiliteit in 2030 gelegd wordt.
De Kracht van Utrecht draagt hier graag aan bij.
CO2 uitstoot van mobiliteit stijgt!
Zegt onze overheid binnenkort dat de stijging in de CO2-uitstoot haar heeft overvallen? Net zoals bij Stikstof?
Laat je niet foppen>>
Ommekeer tv interviewt Jan Korff de Gidts
Paul van Liempt van Ommekeer TV in gesprek met Jan Korff de Gidts. De CO2-uitstoot in Utrecht stijgt maar door. Daar moet wat aan gebeuren. Adviseur Jan Korff de Gidts denkt
Zienswijze op ontwerpprogramma wonen en werken provincie Utrecht 2023
De Kracht van Utrecht heeft een zienswijze ingediend op het ontwerpprogramma wonen en werken provincie Utrecht, ontwerp (vastgesteld door GS 21 februari 2023, Referentienummer UTSP-1494042740-25897 en de bijbehorende PlanMER. Hierbij een aantal commentaren.
Read moreKlimaataanpak versnellen: De burgerbeweging jaagt aan!
De klimaatcrisis vraagt om directe actie. Er is geen tijd meer te verspillen. De opgave is immens en vraagt om mobilisatie van alle maatschappelijke resources die we hebben. Er is inmiddels veel maatschappelijke betrokkenheid bij het thema. Velen staan op en doen mee bij het realiseren van oplossingen. Er is een grote mobilisatie van onderop; het bruist! Wij – Utrechtse burgerbewegingen – doen een beroep op de provinciale politiek: Sla met ons de handen ineen!
De betekenis voor regio Utrecht van het “DUS” van/rond Den haag en Rotterdam
Een kaartbeeld van het dagelijks Regionaal verkeerssysteem (Daily Urban System,”DUS”) geeft inzicht wat de belangrijkste verkeersstromen tussen gemeenten in de regio zijn. Daarmee kun je ook verkennen waar je kunt samenwerken en op welke manier je de verplaatsingen i.v.m. Ruimtelijke ordenings- en klimaatdoelen zou willen beïnvloeden.
Read more
KvU mist CO2-reductie 2030-doelen bij Provincie Utrecht
Kracht van Utrecht heeft bezwaar gemaakt maken tegen Ontwerp Omgevingsverordening provincie Utrecht 2022 vastgesteld door GS 18 mei 2021, Referentienummer 82267236, t/m 12 juli ter inzage op: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/ter-inzage. Deze bezwaren gelden eens te meer tegen het Ontwerp-programma Wonen en Werken en de bijbehorende PlanMER.
Ontwerp Omgevingsverordening provincie Utrecht en ontwerp-programma Wonen en Werken missen CO2-reductiedoelstellingen en een link met het Coalitie-akkoord 2019 – 2023 Nieuwe Energie voor Utrecht.
Adviesbureau CE heeft voor het leercafe van CROW recent doorgerekend dat met het huidige beleid van de provincie Utrecht en het rijk er in 2030 in de provincie Utrecht daarentegen 10 % meer CO2 uitgestoten gaat worden dan in 1990. Terwijl een reductiedoel van minstens 17 % noodzakelijk is. Zie de door het CROW samengestelde grafiek voor de provincie Utrecht.
Dank voor uw reacties voor het verbeteren van deze bezwaren.
Onderstaand leest u de definitieve bezwaren die Jan Hoogenraad op 12 juli namens de Kracht van Utrecht heeft ingediend:
Zie de bijlage "ogv" met Kvu-bezwaren tegen Ontwerp Omgevingsverordening provincie Utrecht 2022 .
Zie de bijlage "PWW"met KvU-bezwaren tegen Ontwerp-programma Wonen en Werken en de bijbehorende PlanMER "PWW"
Trendbreuk Nodig! Onze voorstellen van april 2019
Vanuit de Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse Regio publiceerden Ben Slijkhuis en collegae de notitie TRENDBREUK NODIG!
Het is in april 2019 als advies gezonden aan de nieuwe Gedeputeerde Staten en Statenleden van de Provincie Utrecht om aan te geven dat NU actie nodig is, als we klimaatmaatregelen ook op het terrein van mobiliteit toe wlllen passen.
Kennisinstituut Mobiliteit: Kies in Randstad niet voor auto !
Beste redactie van de webkrant Kracht van UtrechtIn Binnenlands Bestuur las ik dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid signaleert dat je in de Randstad beter niet voor de auto kunt kiezen.