Dit zijn heel goede stappen, maar het besef groeit dat ze niet voldoende zijn om de doelstellingen te bereiken. (Beeld van pch.vector on Freepik)
Maatregelen pakketten in zicht
Tegelijkertijd zijn de inzichten gerijpt over maatregelen die hierbovenop nog nodig zijn. Het gaat onder andere over:
- functiemenging in de wijk (binnen een wijk is iedere veelgebruikte functie op loopafstand aanwezig), zodat er vaker gelopen wordt tussen wonen, werken, leren, winkelen en recreëren.
- een balans van maatschappelijke functies (hoeveelheden inwoners, banen, opleidingsplaatsen, winkels voor dagelijkse boodschappen en recreatiemogelijkheden die qua omvang en opbouw van de bevolking passsen) binnen fietsafstand, zodat er vaker gefietst kan worden en minder met de auto naar verder af gelegen plaatsen uitgewisseld hoeft te worden.
- plannen van wonen, werken, leren, winkelen en recreëren binnen loopafstand van OV-knopen
- verbeteren van loop- en fiets voorzieningen
- verbeteren van het aanbod van het OV, zodat zowel personen als vrachtvervoer verdubbelen
In tegenstelling tot de maatregelen die specfifiek gericht zijn op de verduurzaming van automobiliteit, heeft bovenstaand pakket ook andere maatschappelijke voordelen:
- minder energieverbruik en daarmee minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Dit staat nu als belangrijkste reden.
- minder uitstoot van broeikasgassen (CO2) en daarmee minder opwarming van de wereld.
- minderd uitstoot van fijnstof (PMx) en daarmee minder luchtwegklachten. Volgens het recentste rapport uit 2020 van het Europees Milieu Agentschap (EEA) leidt fijnstof in Nederland per jaar tot 9.900 vroegtijdige sterfgevallen.
- minder uitstoot van stikstof (NOx), een belangrijke beperking van groei in Nederland.
- minder behoefte aan mijnbouw voor Lithium en Koper: als er minder elektrische auto's nodig zijn, zal de impact van mijnbouw op milieu en mensen veminderen.
- minder geluidsoverlast: De geluidsoverlast in Nederland is nu hoger dan WHO adviseert.
- minder eenzaamheid: lopen, fietsen en OV nodigen uit tot ontmoetingen
- verminder vervoersarmoede: lopen, fietsen en OV zijn ook beter betaalbaar voor mensen met lage inkomens. Onder andere de gemeente Utrecht maakt zicht hier sterk voor met het Programma vervoer voor iedereen.
- lagere kosten voor de automobilist: er zijn geen duurdere voertuigen meer nodig. Als we nog meer zouden inzetten op de elektrificatie en strengere milieueisen (bijvoorbeeld strengere nieuwe EURO 7 normen), zouden nieuwe auto's nog veel duurder geworden.
- betere volksgezondheid: lopen en fietsen vergroot de hoeveelheid beweging per dag. Zie ook "Er is een ‘stille pandemie’ gaande in Nederland: het gebrek aan beweging. Het aantal slachtoffers? 5.800 mensen".
- meer groen in de wijk: er zijn minder parkeerplaatsen nodig, wat ruimte geeft voor duurzamere verstedelijking en meer biodiversiteit.
- goedkopere infrastruktuur: er zijn minder nieuwe wegen nodig. Zie bijvoorbeeld het Regio Alternatief voor de verbreding A27 bij Amelisweerd.
- minder filedruk: doordat andere mensen de auto minder nodig hebben, komt er meer ruimte. Zie bijvoorbeeld het AD-interview met Rob van Tilburg van Natuur en Milieur.
Met al deze voordelen op een rij zou men denken: dit moeten we onmiddellijk doen. Maar, zo werkt dat politiek vaak niet. In de praktijk is meestal een "urgentere" drager van het probleem waardoor het tempo gezet wordt. En dan volgen de andere voordelen daaruit.
De kracht van Utrecht denkt dat de energietransitie wel eens de meest urgente drager van de maatregelen zou kunnen zijn.
We willen graag dat u met ons meedenkt, en aangeeft hoe belangrijk en urgent u de verschillende maatschappelijke voordelen vindt, en (aparte vraag !) welke u denkt dat de politiek het snelste in beweging krijgt. Vul hier s.v.p de enquete (5 vragen , 5 minuten) in. Dit is een eerste versie. We willen deze ronde vooral feedback. We zullen deze later nog eens herhalen met een versie waarin de feedback verwerkt is.